DrLaser’s Cinematic Ramblings

2009/04/06

Punisher: War Zone (Lexi Alexander, 2008)

punisherwarzoneteaser1Punisher: War Zone kunde lika gärna ha döpts till Punisher: Horrible shitcrap och det vore en försköning. Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera när jag såg den här filmen. Vad i fan menar hon med det här? Jag skyller på mitt långt gångna serienörderi som får mig att se sånt här. När jag hade sett Daredevil med en av världens sämsta skådespelare i huvudrollen så tänkte jag att nu kan dom inte gärna sjunka lägre (Nick Fury-filmen med The Hoff i huvudrollen är iaf tillräckligt rolig för att man ska klara av den) men jag fick tji. Tydligen ska den här filmatiseringen av Marvels obehagligaste hjälte vara del av nånting som kallas Marvel Knights, filmer för en lite äldre/tuffare publik. Tydligen inte det smartaste Marvel Inc. hittat på hittills. När jag läste om Marvel Knights konceptet efter att ha suckat mig igenom filmen började jag fundera på vad i War Zone som skulle vara riktat mot en äldre/tuffare publik. Är det det helt vansinnigt orealistiska våldet, ett exempel: the Punisher slår in hela ansiktet på en kille, det säger bara fras, är det löjligt dåliga manuset, eller är det dom hopplöst dåliga skådespelar insatserna? Ray Stevensons tolkning av den härjade Frank Castle är pinsam, det räcker inte med att vara bildlik Frank, på film måste man tyvärr skådespela också. Men Ray är inte sämst.  Dominic Wests asburda dialekt och hans brutala överspel fick mig att vilja leta upp honom och örfila honom i 45 minuter. Wests karaktär Jigsaws brorsa är nog ändå det som är mest förvirrande med hela filmen, han spelas av Doug Hutchison som ena stunden tuggar på sitt eget ansikte och skallar väggar och ena stunden är helt normal. Stackarn bli inkastad i handlingen när Jigsaw promenerar in på dårhuset brorsan bor på och sen drar dom ut och härjar lite. Sen med några kassa plot twists senare ska det bli showdown och Punisher ser besvärad och skjuter av benen på folk sen är det slut.

Punisher: War Zone är en direkt förolämpning av filmmediet, publik och skådespelare världen över. En så här våldsamt dålig film har jag inte sett sen John Carpenter gjorde bort sig total med Ghost of Mars. Det är omöjligt att rekommendera den här filmen till någon över huvud taget. Kanske i studiesyfte under rubriken: Gör för fan inte film på det här sättet.

Betyg: 1/5

2 kommentarer »

  1. En utomordentlig söndagsaction dock – sugig handling, mycket våld.

    Kommentar av Erik — 2009/04/07 @ 14:11 | Svara

    • Så kan man ju förstås se det. Jag var tyvärr inte mördande bakis när jag såg den.

      Kommentar av drlaser — 2009/04/08 @ 12:18 | Svara


RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URI

Kommentera

Rubric-temat. Blogga med WordPress.com.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

